Hétfőn indul az UH Fest, a húsz éve aktív nemzetközi és szabad zenei fesztivál, amely egy héten keresztül keresi a szorosan vett műfaji kereteken túli izgalmakat, illetve erősíti a kultúrák, színterek és szubkultúrák közti párbeszédet Budapest hat helyszínén, harmincnégy fellépővel – túlnyomórészt magyarországi premierekkel.
A fesztivál minden koncertjére érvényes bérletek még kaphatók.
Az UH Fest hatodik napján, szombaton lép fel a Trafóban Coby Sey, a délkelet londoni kísérleti r&b, poszt-triphop, jazz, improvizáció, grime és klubzenei színtér kulcsfigurája, akinek fellépését zenekara teszi még különlegesebbé: Ben Vince (tenor szaxofon), MettaShiba (dob és vibrafon) és Alpha Maid (gitár) csatlakoznak hozzá a színpadon.
Az estét az ukrán – jelenleg Tallinnban élő – Nikolaienko, a kijevi Muscut kiadó alapítója nyitja; először mutatja be közönség előtt új közös produkcióját Alley Catss és The Stanley Maneuver, azaz Janky Máté és Molnár András, ez lesz az S+; továbbá a montréali és Constellation-közeli Vicky Mettler avant-pop projektje, a Kee Avil is színpadra lép.
A fesztivál a Dürer Kertben indul hétfőn, ahol külön az UH Festre készült műsorát adja elő a Neon Drog Arkestra, a Kripta punk közösségének szupergrupja négy dobon és elektronikán; Lori E Allen, Deborah Wale és Katie Spafford kozmikus-gótikus-kollázs-improvizáció zajtriója érkezik Angliából, ez a Tears|OV; szintetizált, mikrotonális hangfolyamait adja elő a berlini-amerikai Felisha Ledesma; valamint duóként lép fel a közép-kelet európai elektronika két kívülálló kulcsfigurája, Palmovka és Prell.
A pénteki napon a Gólyában két fellépő képviseli majd a bristoli poszt-dub-zaj színteret: Ossia, hipnotikus basszuszenéjével a Young Echo kollektívából, valamint a Kinlaw & Franco Franco olasz nyelvű cyberpunk-rap duója az Avon Terror Corps családból. Rajtuk kívül a chilei születésű és Brazíliában élő Valesuchi djzik még (ő szintén rezidense a bristoli Noods Radiónak), illetve az EO, azaz Soupire és Fantastic Mr. Speed közös dj duója nyitja az estét, ők a felpörgetett bpm-eket ezúttal lassabb basszusokra és ütemtelen kalandozásokra cserélik.
A dj programot másnap, azaz szombaton a Trafó pincéjében a Kultúrmaszti feminista queer kollektiva művésze és a Persephone tagja, Fr33skid gazdagítja ghettotech-juke-jungle-rap vonalon. Ugyanott tér vissza Phantom Acid című új projektjével, illetve csupasz, húsba vágó konceptuális elektronikával a bécsi Stefan Juster, azaz Jung An Tagen.
A fesztivál szerdán a Francia Intézetbe megy, ahol Jérôme Noetinger elektroakusztikus-improvizációs veterán és Lionel Fernandez (Sister Iodine) elektronika-szalag-gitár duója; a multiinstrumentalista Frédéric D. Oberland és a hangköltészet irányából érkező szlovén (valamint Borghesia-tag) Irena Z. Tomažin duója; illetve a bosnyák-magyar kísérleti zenész, médiaművész, modulár-maestro Baracskai Zlatko játszanak.
Az UH Fest utolsó napján, vasárnap, a Turbinában lép fel Parker „False Prpht” Black és Warren „Poozy” Jones hardcore rapet, tech-punkot és ritmikus noise-t ötvöző projektje, a Prison Religion. Velük lép egy színpadra a nyakatekert iramot diktáló pszichedelikus hardcore-punkot játszó Palánta.
Az fesztivál keddi napján, a Dürer Kertben mutatja be magyar közöség előtt és zenekarral Oudemian című bemutatkozó albumát Mákó Mári. Ugyanazon az estén játszik a francia és japán tagokkal felálló Officine trió: brutalista noiserockot freejazzes no wave punk kitérőkkel, kíméletlen női énekhanggal. Továbbá a Yes Indeed elektronika-bőgő-hang impróduó Angliából is színpadra áll.
Az UH Fest csütörtöki napján, a Három Hollóban játszik az okkult olasz újpszichedélia mozgalmának kulcsalakja, Toni Cutrone, aki Mai Mai Mai nevű szólóprojektjével a dél-olasz folktradíciókat és rituálékat gondolja újra a kavargó-rétegződő elektronika, etnográfiai hangdokumentumok és drone-hipnózis eszközeivel. Az este további fellépői a francia Danse Musique Rhône-Alpes, poliritmikus-absztrakt-prototechnójával; Emcsi, azaz Domokos Emőke, aki field recordingokat bont le és alkot belőlük elektronikus hangképeket; illetve Barta Bence, azaz Noahstas, aki testi traumáit dolgozta át plasztikus zajformákká idén megjelent új hanganyagán (Black Bile, Exiles).
Idén az UH Fest – egy korábbi hagyományát folytatva – ismét bemutat egy nemzetközi független-kísérleti kiadót, ezúttal a flamand Kraakot, amelynek öt művészét lépteti fel több estén át. A pezsgő brüsszeli mutáns zenei közegből jön a mexikói születésű és kavargó-lüktető nemlétező elektronikus folklórt teremtő Vica Pacheco; Finnországból a szintis-melankolikus popot kísérleti kalandozásokba ágyazó finn (és Olympia Splendid-tag) Heta Bilaletdin; a Razen drone-pszichedélia trió; Bloedneus & de Snuitkever, aki új Milli Mille lemezét hozza; illetve a közel negyedszázada aktív elektronika-zaj mester Köhn.
Az UH Fest 2015-ben egyik alapítója volt a tizenhat európai zenei fesztivált tömörítő, a feltörekvő és előremutató európai zenészeket támogató, az Európai Unió által finanszírozott SHAPE Platformnak, amely az idei évtől SHAPE+ néven újabb hároméves ciklust kezd, továbbra is az UH Festtel, mint egyedüli magyar partnerrel és kurátorral.*
Az együttműködés részeként érkezik az olasz Luigi Monteanni és Matteo Pennesi duója, a Babau, amely – Artetetra nevű kiadójukhoz hasonlóan – a digitálvirtuális egzotika világaiba merül; a perui születésű, Berlinben élő művész Ale Hop, az ő elektroakusztikus kísérleteinek és intenzív kompozícióinak alapja a gitár, illetve annak manipulált hangzatai; a Bécsben élő olasz Isabella Forciniti, akinek kutatási területe és zenei nyelvének alapja a komputerzene, illetve a digitális technológiák, ezt mutatja be nálunk is. Továbbá a már említett Felisha Ledesma, az Oberland & Tomažin duó, valamint Vica Pacheco és Heta Bilaletdin is az együttműködés részeként lépnek fel nálunk.
Az UH Fest napi menetrendje a honlap program szekciójában található.
A fesztivál minden koncertjére érvényes bérlet hétfő délig kapható elővételesen online, utána csak a helyszínen lesz váltható.
A fesztivál minden külön eseményére is válthatóak elővételesen jegyek, ezek minden helyszínen is kaphatók lesznek, függően a koncerthelyek befogadókészségétől is.
Minden további információ a honlapunkon található.
Hétfőn kezdünk, tartsatok velünk!
*Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.