}?>
Tigrics (H)
Bereznyei Róbert a kilencvenes évek közepe óta foglalkozik zenével. Már első, Márton Péterrel (Prell) és Mezei Marcival alkotott ambient triója, a Rianás kijelölte számára a tömegzenei trendekre és aktuális underground divatokra fittyet hányó örök ellenzéki szerepét. Tigrics meg nem alkuvó, csak magának megfelelni akaró művész benyomását kelti, ugyanakkor ha mai zenéjét a Rianás felől nézzük, az a széles közönség számára befogadhatóbb; spleenes, s egyre inkább ritmusorientált; játékos, ugyanakkor véresen komoly is.
Hazai pályatársai többségével ellentétben nem csupán egy 16 évesen kiválasztott műfaj elkötelezettje, nyitott és jó ízlésű zenehallgató, széles zenei műveltséggel rendelkezik, s ez érződik is művein. Mára Tigrics az underground elektronika sikertörténete, habár ezt ő biztosan tagadja, hiszen azok után, hogy pár éve a Compact Disco című anyagát a hazai elektronikus tánczene intelligens vonalát képviselő UCMG kiadó elutasította (pontosabban kicsit domesztikálni akarta), mára már több nagylemezes előadó, aki rendszeresen szerepel a budapesti színpadokon, s meghívásokat kap Európa különböző szegleteiből.
Lemezei: Chromalion (Ultrahang, 2002), Compact Disco (Keplar, 2002), Évveszteseknek (Diaspóra, 2002), Drapdap (Neon Music, 2003)
http://www.pararadio.hu/tigrics
Soon available!
Mi volt kezdetben az a hatás, vagy egyéb motiváció, amitől úgy döntöttél, hogy zenélni kezdesz?
Hiány.
Milyen az ideális hallgatód?
Pont mint egy jól belátható mozdulatlan célpont. Bocsánat, de nem hiszek az ideálokban.
Ha valaki otthon, hanghordozóról hallgatja munkáidat, számít, hogy milyen körülmények között teszi? Ha igen, akkor hogyan kell tennie?
Sőt, az is mindegy, ki hallgatja. A jó hangrendszer némileg előfeltétele bármiféle zene hallgatásának, de hát nem vagyok én senki anyukája, hallgatja, ahogy és amin jólesik, felesleges ajánlgatnom, hogy halkan vagy hangosan, fotelban vagy utcán, sötétben vagy világosban, naponta többször vagy egész ritkán. Nem az én dolgom, nem is nagyon szívelem azt a művészetet, amit csupán kimagyarázni lehet.
Hogyan hozol létre egy darabot? Mi a folyamata?
Különböző folyamatok (folyamatosan változó) keveréke.
Milyen mértékben hat a zenédre az a környezet, amiben élsz?
0 - 100%
Melyik munkádat érzed a legjobban sikerültnek, és miért pont azt?
Tigrics: Drapdap: Gdynia - (csak személyes kedvenc.)
Szerinted mivel tud többet / mást adni az elektronika a hagyományos hangszereknél?
Szerinted mivel tudnak kevesebbet / mást adni a hagyományos hangszerek az elektronikánál? Mi számít hagyományos hangszernek? Amin hagyományos emberek hagyományos zenét csinálnak? Szerintem ők sem feltétlenül a múltban kotorásznak, mint ahogy nem minden elektromos zene mutat előre. Nem érzem a határvonalat, amit említesz.
Mennyire érzed előzmény nélkülinek az elektronika mai eszközeivel történő zeneszerzést / érzel-e bármiféle késztetést arra, hogy valamilyen már bevált zeneszerzési metódust kövess?
Talán a legegyszerűbb ez esetben, ha csak a technika mai állására hivatkozom. Mint ahogy mindig is voltak / lesznek alkotók, akiknek fontos a technika legújabb vívmányainak teljes kiaknázása, és alkotók, akiknek nem. Ez ugyanígy volt a hegedű feltalálásakor is, mint ma. Valamilyen már bevált zeneszerzési módszert követni elég vulgárisan hangzik, de gondolj bele, ha csak Hertzekre, vagy (zenei) skálákra bontom fel a minket körülvevő világot (hangokat, tereket, rezgéseket), akkor már eleve bevált metódust használok. Ráadásul a hallószervemre is jól bevált szabályok érvényesek, elkerülhetelenül.
Van-e arról valamiféle fixa ideád, hogy alkotásaidnak / művészetednek hol van / lenne a helye a mai zenében?
Van-e egyáltalán bármiféle fixa ideád, hogy hol a mai zene?
Mi számodra a legnagyobb kihívás a kortárs zenében? Érzel-e olyan területeket / technikákat ma a modern zenében, melyek még kiaknázásra várnak?
Persze, ugyanakkor a szó "kiaknázás" nem túl jó szó, nem nagy élmény így szemlélni a zenét, ráadásul a "mai zene" kifejezés is annyira felesleges. Ha ma felteszek egy bakelitet a harmincas évekből, akkor az nem mai? Ha öreg hangszeren írok valamit, akkor az holnapra talán megromlik?
Ha egyáltalán beszélhetünk bármiféle izmusról a zenéid kapcsán, szerinted hasonlítható / rokonítható-e bármelyik eddigivel?
Materializmus. És rokonítható.
Soon available!
Hamarosan!
Soon available!
pnlMessages ($lang, $back, 27); ?> pnlMsgForm ($lang, $back, 27); ?>