}?>
Frank Bretschneider (D)
Minden bizonnyal egyike a világméretű elektronikus zenei hálózat legfontosabb producereinek.
A kelet-német származású Frank Bretschneider rajzot és festészetet tanult, mielőtt 1986-ban belevágott volna a zenekészítésbe. 1995-ban ő volt a tekintélyes Raster-Noton kiadó társalapítója. A kritika lelkes elismeréssel fogadta mind a saját nevén a Mille Plateaux-nál, mind Komet néven a 12k, Bip-Hop vagy a Quatermass kiadóknál megjelent munkáit. Az utóbbi évek legnagyobb hatású tér-elektronikáját készítette el, ami teljesen más, mint a mikroszkopikus zenei színtér többi alkotása.
Szerzeményeit páratlanul elbűvölővé teszik a hangok precíz elhelyezése, a hangerőszintek és a tónusok kontrasztja. Bretschneider túlmegy a 'plug-in' és 'plug research' elektronikán. Újraértelmezi a stílust azáltal, hogy a paramétereket lejátszhatóként interpretálja.
Bretschneider újabb sikereket ért el a laptopon születő alkotások új korszakában is - művészete a hangok egy eddig ismeretlen, meglepő értelmezését mutatja be.
"Moduláris számítógéppel támogatott szintetizátor-rendszeren készítem zenéimet a klasszikus szintézistechnikák alkalmazásával (szubtraktív és frekvenciamodulációs szintézis). A két alapvető hangforrást, a szinuszhullámot és a fehérzajt használva rövid részeket készítek el, minden mozgás és folyamat a nem megszokott, kapcsolt modulokból (lfo, oszcillátorok, szűrok, burkológörbe generátorok, logikai modulok) ered. Ezeket a - részben kaotikus - szekvenciákat merevlemezre rögzítem további feldolgozás céljából (vágás, loopolás, szűrés). Az eredmény egy minimális, áramló, összefonódott szerkezet, amit a kísérlet és a véletlen határoz meg, ezzel reprezentálva a kortárs zenéről alkotott elképzelésemet."
Soon available!
Mi volt kezdetben az a hatás, vagy egyéb motiváció, amitől úgy döntöttél, hogy zenélni kezdesz?
A zenélés szabadságot ad nekem, hogy kreatív lehessek... Olyan, mint egy játék, amit szeretek egész nap játszani...
Milyen az ideális hallgatód?
Bárki, akit érdekel a zene...
Ha valaki otthon, hanghordozóról hallgatja munkáidat, számít, hogy milyen körülmények között teszi? Ha igen, akkor hogyan kell tennie?
Nem számít, hogy a fürdőszobában / konyhában / autóban / fejhallgatón...
Hogyan hozol létre egy darabot? Mi a folyamata?
Ez hosszú és összetett folyamat, minden számnak megvan a maga története... Nem lehet ezt néhány szóban leírni.
Milyen mértékben hat a zenédre az a környezet, amiben élsz?
Egy bizonyos mértékig az évszakok és a napszakok...
Melyik munkádat érzed a legjobban sikerültnek, és miért pont azt?
Ha hihetek a kritikusoknak, akkor ez a 12k-nál megjelent Rausch és a Curve a Mille Plateauxnál... Számomra majdnem mindig a legutolsó, amit csináltam...
Szerinted mivel tud többet / mást adni az elektronika a hagyományos hangszereknél?
Úgy gondolom, hogy nem értelmes dolog különbséget tenni az elektronikus és a hagyományos hangszerek között... Ami ma egy avantgárd eszköz, az harminc év múlva klasszikus hangszer lesz...
Mennyire érzed előzmény nélkülinek az elektronika mai eszközeivel történő zeneszerzést / érzel-e bármiféle késztetést arra, hogy valamilyen már bevált zeneszerzési metódust kövess?
Az olyan eszközök, mint a Logic, teljes stúdiókörnyezet egy laptopban - ez valami igazán új dolog... Egy teljes hangstúdiót birtokolhatsz egy kis dobozban, és megvan az a lehetőséged, hogy bárhol és bármikor használd... Soha nem tanultam zenét, semmit nem tudok a komponálás szabályairól... Saját magamnak kell tapasztalatokat szereznem...
Van-e arról valamiféle fixa ideád, hogy alkotásaidnak / művészetednek hol van / lenne a helye a mai zenében?
Feltételezésem szerint a munkám többé-kevésbé része annak a világméretű zenekiadási robbanásnak, amit a zenekészítés eszközeinek demokratizálódása hozott létre... Hogy milyen helyet foglal el a kortárs zenében, azt majd valaki más fogja eldönteni...
Mi számodra a legnagyobb kihívás a kortárs zenében? Érzel-e olyan területeket / technikákat ma a modern zenében, melyek még kiaknázásra várnak?
Személyes zenét csinálni, sztereotípiák nélkül, modernet és időtlent, ami közben megérinti a tömegeket is... Az új területek feltárása soha nem marad abba... Nem csak arról van szó, hogy új hangokat találjunk, és kiszélesítsük a frekvenciák spektrumát... El kell gondolkodnunk a szerzemények idő-kapcsolatairól és a tér szerepéről a hangzáskörnyezetben... Nemsokára a sok-csatornás hangkörnyezetre írott darabok lesznek a standard...
Ha egyáltalán beszélhetünk bármiféle izmusról a zenéid kapcsán, szerinted hasonlítható / rokonítható-e bármelyik eddigivel?
Valaki egyszer úgy írta le, hogy "pszichedelikus minimalizmus"... Én azt a kifejezést szeretem, hogy "ökonomikus zene"...
Soon available!
pnlMessages ($lang, $back, 11); ?> pnlMsgForm ($lang, $back, 11); ?>